Tuesday 26 April 2011

Adaptasi diri anda menjadi seorang wira..hahaha

Salam..ok hari ni sy ade bnda speSial..nk kongsi dgn kwn2..bt mase sekarang sy tgh membace buku yg ditulis oleh Fadzilah Kamsah, buku yg bertajuk 55 petua org Berjaya. Hari ni sy nk kongsi pasal Personaliti Adaptif. Adaptif ni membawa maksud penyesuaian diri dgn cara org di sekeliling kite, iaitu org, dan tempat. Mcm org kate la, masuk kandang harimau mengaum, masuk kandang kambing mengembek…
Untuk mencapai tahap personaliiti ni memang sukar..org yg keras kepale, degil  dan piker bagus xpayah nk berangan nk capai personaliti ni, sebab ade syarat tau..semua bnde ade syarat, nk khwin pon kena ade syarat, syarat khwin adalah sunat dulu..hahaha.
Ok syarat utk mencapat Personaliti Adaptif:
1.       Sangup menimba ilmu dari org lain;
Xkira la dia tu musuh ko ke, ko benci kt dia ke, bile tgk muke dia rase nk kencing atas muke dia je..tu xkisah..yg penting kite sangup nk ambil ilmu yg dia ade.. bt bodo je kalo dia kate ape.

2.       Bersedia utk mengubah tabiat lame kepade tabiat baru.
Ha, ni mesti la kn..kalo xubah tabiat lame mane nk maju, memang susah, aku sendiri pon nk ubah perangai pon payah, tp cuba la slow2, tp nanti jgn terkejut sbb bakal ade org yg mencemburui perubahan anda itu..

3.       Membina perasaan selesa dgn org lain.
Mcm ape yg aku ckp utk syarat pertama tadi. Walaupun ko benci rg tu, ko bt bodo je..cool. bt baik dgn dia, walaupun dia maki ko ke, herdik ko ke, ko diam je, kalo lebih2 sgt ko sound la sikit..ala.,manusia ni cpt beri tanggapan kt org lain, blm kenal dh ckp mcm2..kn..

4.       Pilih penampilan diri yg terbaik
Peeehhh, ni aku pernah bt, pakai bju smart sikit bdk kelas dh berteriak, perli2..eleh ko bt bodoh je..krg diam la dia org tu,  kjp je. Tp penampilan memang memberi sejuta perubahan pada diri. Pemilihan warna pon penting tau..pndi2 la pilih warna, laki xpe, dh khwin nanti isteri tolong pilih kn warna, kalo bini bt bodo je kite perang, tido asing..hahaha, cm aku, baju aku kadang2 awek aku yg pilih kn, Nampak cm buruk tp bile pki Nampak cantik, makin ayu I tau..

5.       Jgn cpt bt tanggapan mengarut kt org lain.
Ni memang ramai yg bt, ko org xkenal lagi dia, dh kasi tangapan mcm2. Tgk muke dia kerek sikit dh ckp dia sombong, tgk muke dia hensem ko org ckp dia playboy, tgk dia rapat dgn org kate dia gatal..mcm2..dunia2..Omar xsuke tau..

6.       Kita enjoy n ceria selalu.
Tips yg aku suke..hahaha.senym je kalo org nk kate ape..that is the best way..nanti dia org plk bengang..hahaha..mesra dgn org tau, xkita dia tu tukang sapu sampah ke, kerani ke, mane la tau nanti dia boleh tolong ko..n mungkin jd kwn rapat ko yg sering bantu ko dalam kesusahan, kdg2 member bnyk yg time senang je, time susah haram sekor pon xde..

7.       Kemahiran komunikasi  & mendengar yg baik
Ko kena bentuk diri jd seorang yg pndi bercakap, dan pendegar yg baik, bt lawak sikit, kalo kt kelas tu tgk suasana diam je,  ko bt la bnde yg nampak cm bodo sikit, tp xpe, tujuan utk menceriakan suasana, rajin bertanya, rajin melawat kawn2. Jgn jadi kera sumbang..bahaya tu..nanti mendatangkan tangapan negetif dari kawan2.

Itu serba sedikit ilmu yg aku boleh kongsi..aku kongsi sbb aku ade bt sedikit sebanyak apa yg diterangkan oleh Kamsah ni..aku dh cuba..n Alhamdulilah menjadi. Ko org try la pulak.

No comments:

Post a Comment