Sunday 24 April 2011

Lagi kisah berkenaan REHAT dan TIDUR..

Sebab petang ni ade kelas Pendidikan Khas, siap gabung lagi..jd mungkin aku akan tidur lepas pembentangan..jd utk menjadikan tidur aku lebih bermakna, aku sertakan artikel ini, yg dipetik dari buku Dato’ Dr. Mohd. Fadzilah Kamsah (55 Petua Orang Berjaya)

Pemimpin Barat yg ‘kuat tidur' 
Winston Churchill adalah seorang Perdana MEnteri Britain yg kuat tidur, dia menjadi “pemain utama” semasa Perang Dunia Ke-2. Kerap kali dia pulang lewat malam, tetapi kerap juga dia berbaring dia atas katil sehingga tengah hari. Franklin D. Roosevelt pernah berkata kepada rakannya, “ Semasa saya jaga, iaitu waktu kerja, saya akan memberikan yang terbaik. Apabila saya rehat, saya berfikir sy tidak dapat melakukan sebaik itu sekiranya masalah yg sama datang, Apa yg boleh sy bt adalah tidak lain dan tidak bukan adalah tutup mata dan tidur.”




 Perdana Menteri Malaysia…
 Pernah suatu ketika sebuah akhbar terkemuka menemu ramah bekas perdana menteri Malaysia yg keempat, Tun Dr. Mahathir berkenaan dengan cara hidup dan kerja beliau. Apabila ditanya petua bagaimana belaiau dapat berkerja dengan cekap dan berkesan, tanpa kelihatan penat, beliau menjawab, beliau hanya perlu mendapatkan rehat yg cukup. Beliau akan mendapatkan tidur sekejap pd waktu tengah hari, antara 10 hingga 20 minit. Selepa itu, beliau memulakan kerja sebagai perdana menteri dengan bertenaga. BEliau juga mampu bertugas di luar Negara sebaik sahaja turun daripada kapal terbang setiap kali lawatan rasmi beliau. Petua-petuanya apa??? Beliau akan tidur di atas pesawat perdana menteri sehingga berbelas jam!!


 Amalan Tidur yang Menakjubkan
Seorang ahli sarkas yg terkenal, Gunther Gebel William keluar bekerja awal pagi dan balik lewat malam setiap hari. Bagaimana dia lakukanya? Dia mempunyai tabiat tidur yg pelik tapi menakjubkan. Dia dapat ‘menidurkan’ dirinya semasa sedang menyalin pakaian kostum. Beliau akan baring  sekejap di lantai dan tidur. Isterinya pernah berkata ‘kadang kala sy berasa cukup takut semasa dia memandu. Saya takut dia akan tidur semasa memegang stereng’.

No comments:

Post a Comment