Friday 22 April 2011

Rokok..

Rokok dikatakan penyebab kepada pelbagai penyakit diantaranya seperti keguguran pada janin masalah sakit jantung, senang cite bende yg membawak kepade mati. Dengar pasal mati ni semua org takut, aku sendiri pon takut..ko org yg bace blog ni pon mesti takut kn, dh la bt bnyk dose, xbertaubat lagi..lagi2 org yg cm aku ni. alang2 ckp pasal bnde ni denga la lagu ni ye..rase takut sikit.


Pengakuan ikhlas bahawa aku sendiri adalah salah seorang perokok tp xtegar. aku start merokok ni time aku form 2 rasenye la tp mase tu aku hisap 2 ke 3 sedut lps tu pas kt org lain. time yg aku betul2 kuat hisap rokok adalah time kt Maktab..haa. sebab kenape aku hisap... sbb kt maktab ni bt kn kepale aku pening. bnyk tugasan, exam dan bermacam2 masalah. Tp walau pon cm tu aku still merasekan menjadi guru ni ok la, tp kalo ckp psl maktab seyez aku menyampah. aku suke jd guru tp xsuke maktab.. ko org nk tau kenape, sebab maktab ni adalah penjara, buat tu xleh bt ni xleh..ape yg boleh aku pon xtau. jauh melencong ni...sory ..kt sambung balik bab rokok..

Rokok ni memang ia membawa kepada ketidak selesaan org sekeliling, dgn bau asap rokok nye bt nasaf org tersekat2, bagi perokok setiap asap tu bermakne..ni aku cite sikit time sekolah. time sekolah kite org beli rokok dan pancung(kongsi) ramai2, sampai kepuntung rokok yg dh xde tembakau tu pon kite org hisap nk menunjuk kan bertapa berharganya rokok tu..kalo ade budak yg hisap tp xtarik dalam2 dikatenye membazir.. cm ne nk tau budak tu tarik dalam2 atau just paras mulut je cm ni, kalo asap yg keluar tu warna kelabu2 dekat2 nk ke cokolat maka budak tu tarik, tp kalo warna putih bersih maka budak tu xtarik dalam2 dan bakal dimaki oleh budak2 yg lain. contoh ayat maki: jgn tiru ye.(.babi ko anak Wahab, membazir sial, ko xsedut bodo...sedut le..ko tarik je dalam2 baru nikmat)..dari ayat ni aku dapat kenang kembali, member yg ajar aku merokok ni la yg betul2 sahabat aku.. time susah dia org mesti ade dgn aku, bantu aku, walaupun dia org ni kurang pendidikan tp tatasusila dia org ade, nampak ciri2 kemelayuan. berbanding org yg dh bljr tinggi2 smpi puncak alam, tp sikap n perangai langsung xboleh pakai  mcm baby...

Bakal isteri aku sendiri pon xsuke perokok, mase first time jumpe pon siap tutup2 hidung konon dia xtau yg kt depan dia ni adalah bakal pakwe dia..hahaha. Tp dia syg aku.. cm ne aku tau, sbb kalo xsyg dh lame dia tinggai kn aku, dh la aku ni xhensem isap rokok plk tu, kalo aku ni hensem xpe..hehe. siap suruh aku berhenti merokok lagi tu siap ambik rokok aku lagi tu, aku mintak sebatang dia suruh bayar seringgit..aku suruh tingalkn aku xnk..rase cm lawak pulak tp tu la kenyataanye. bila kita dh menyayangi seseorang, kite jd xkisah, kite akn sedaya upaya membetulkan kesilapan pasangan kite. betulkn??

Bakal isteri aku pon dh tetap kn tarikh utk aku berhenti merokok.. tarikh dia xleh la nk ckp..nanti ko org kejau aku, kutuk, kate aku poyo la kalo xjd berhenti..hehehe..jd biar lah rahsia bak kate siti norhaliza ( no komen, no komen) hehehe. Tp yg paling penting bagi perokok di luar sana tu, pikir masak2, ingat org tersayang. pikir kn ape akan terjadi kalo berterusan cm ni. kite boleh berfikir tp kite malas nk berfikir. kite boleh berhenti tp selagi rakan kite xmati selagi tu la kite hisap, bila sorang dh mati disebabkan rokok baru nk berhenti..hehehe..cm Pak Ngah aku.. aku ckp ni bukan utk mengutuk atau nk kate aku ni bagus, aku sendiri hisap rokok..tp aku cube nk berhenti..apa salah nye kalo kite cube, xsalah kn.. di bawah ni aku senaraikan penyakit yg disebab kn oleh merokok dan dan petua nk berhenti merokok, mane aku dapat contoh penyakit ni!! aku ambik dari internet..\jujur kn..hehe


PETUA NK BERHENTI MEROKOK

  • Tarik nafas panjang (kurang berkesan)
  • Minum air SUAM
  • Membuat kerja lain
  • Mengunyah sesuatu (seperti gula getah)
  • Mandi (ni pon berkesan, seyez.. bile rase nk merokok je p bilik air, mandi)
  • Basuh tangan
  • Senaman ringan ( contoh : regangan)
  • Sembahyang / meditasi  ( AKU SGT2 SARANKN AGAR KO ORG BT)


 PENYAKIT SEBAB DARI MEROKOK...
  • Penyakit saluran pernafasan: lebih 10-20 kali ganda
  • Barah paru-paru: lebih 10-15 kali ganda
  • Barah paydara: lebih 11 kali ganda
  • Barah hidung dan tekak: lebih 5-15 kali ganda
  • Barah mulut: lebih 3-15 kali ganda
  • Barah saluran makanan : lebih 4-5 kali ganda
  • Sakit Jantung: lebih 1.5-3 kali ganda
  • Barah Buah Pinggang: lebih 1.5-3 kali ganda
  • Ulser Perut: lebih 2 kali ganda
  • Angin Ahmar: lebih 2-3 kali ganda



No comments:

Post a Comment