Wednesday 4 May 2011

Tour de Melacca

Salam. Selamat semua, sudah lame aku xmenulis cerita pada blog aku ni. Bnyk sebenarnya aktiviti yg aku bt minggu lepas smpi bt aku letih sgt2, lagi2 KL ni hujan, memang rase nk demam dh, dekat 3 hari berturut2 aku redah hujan smpi kuyup. Pesanan aku kt ko org kt luar sana, jage diri n kesihatan tu, jgn main hujan sgt, nk main boleh tp lepas tu mandi terus, aku sendiri pon main hujan, seronok tau mandi hujan, mase kecik dulu mak ayah mane nk kasi main hujan jd time ni la kite sesah..betul kn? Hehehe.. pada penulisan hari ni aku nk ceritakan tentang  konvoi aku ke Melaka pada 1 May 2011. Konvoi kali ni agak mencabar, mcm2 benda kite org hadapi. Menguji kesabaran tau. Ko org mesti pelik kn kenape kite org selalu g merayau2 ni kn, kalo dekat xpe, ni jauh kn. Pelik kn.. nk tau sebab dia? Bace dulu cerita aku ni, nanti ko tau la sebab dia.

Pada mulanya aktiviti kami berpusatkan jelajah alam khayalan atau lebih tepat lagi alam jin, sape punye idea?, Nasrul. Dia ajak g Highland tower cm cite Sekes tu.. pelik je, dia xkacau kite bt pe kite nk kacau dia kn. Kalo jntan sgt g sorang2.. tgk jadi pe lepas tu…hehehe..tau2 balik bau hancing je + basah seluar. Jd rancangan bertukar kearah 2 dlm 1, aktiviti jelajah mistik dan aktiviti riadah. Jd cadangan terbaik adalah g konvoi ke Melake. Tau kenape g melake, sebab dlm perjalanan ke Melake tu gelap, lepas tol Pedas, jln kampong. Kalo ade rezeki nampak la, kalo nk nampak la, aku xnk Nampak oiii… kalo dia kaco kite baru kite bertindak balas gangu dia balik, tu baru btl..tp berani ke?..jauh2 kn la… mcm2 boleh jd..


Kami bertolak pukul 12 tepat. Tepat oii..punctuality tu penting… di seperti biasa kami berempat, Aku, NAsrul, Zaki dan Aiman. Moto 2 biji je. Xleh lebih2, nk saving kos. Walaubagainamapun, malangnya cuaca tidak begitu baik, tp kami redah jugak, advanture, life bos, seronok redah hujan. Kami redah smpi ke Nilai baru kami berhenti rehat jp. Tp mase nk sampai ke Nilai tu memang sekejap gile, walaupun sbnrnya kami bwk perlahan je dlm lingkungan 80 km/j, pelik kn. Jd kami pon berehat sebentar melepas kn letih sambil memborak2 kn diri. Sambil tu sempat gak aku merakam n mengambil gambar aktiviti kami. Tp agak letih la hari tu, sbb hujan kot. Hari2 hujan, hujan, hujan, hujan.. rahmat pada tumbuhan. Ok

Kami teruskan perjalanan apabila melihat hujan agak reda, kami memulas trotal minyak dgn penuh keinsafan n harapan agar smpi sebelum hujan turun..hahaha. agak malang la. Hujan terus lepas tu.. Hentian Seremban la lepas tu, tgk ikan keli besau.. tiap kali konvoi mesti tgk ikan keli tu.. sampai rakam video. Aku rase kite org je kot yg jakun tgk bende tu..org lain xtgk pon..mungkin dia org cover maco kot, pe barang tgk ikan, tgk anak ikan kt pasar haji Taib lagi best kn hehe.. tp kami sempoi je, bt ape yg kite nk tp jaga batas dlm agama. Style kn..cm ustaz kn.tq

Perjalanan diteruskan menuju ke destinasi, xjauh g dh. Kejap g smpai la, tp sekse oii, hujan agak lebat, mengaburkan pandangan, aku rase muke aku ni dh naik kebas sbb kena titisan air hujan cm peluru. Birat muke oii..sape yg biase naik moto time hujan tau la rase nye. Tp tetap focus,hehe, dlm ape yg kite bt kena focus. Kite org berhenti kt hentian senawang. Dlm perjalanan tu aiman ternampak sesuatu yg mengejutkan dan menyebabkan dia terkelu n diam kt atas moto, aiman seperti biasa naik dgn zaki, zaki yg bawak moto hari tu. Aiman terdiam sbb Nampak van jenazah. Aku xperasan pon van tu, tp cm petanda je kn supaya bawak lebih berhati2 ingat org yg tersayang.

Lepas duduk bercerita tergelak sane sini, kite org pon gerak la semula, lepas je hentian senawang xde lampu kiri kanan dh, gelap je. Nk sgt aktiviti alam ghaib kn, ha tgk la, kot2 nampak kn.. dalam kegelapan malam tu akhirnya kami smpi ke tol pedas, tp mase tu kami gelabah gile, terkejut beruk, cuak gile, ko nk tau ape yg kami Nampak????..kami Nampak lampu warna biru terang sgt, lampu tu berpusing2, lampu polis, ade polis trafik tgh bt sekatan jln raya la, aku cepat2 perlahankn motor dan hon kt zaki, sbb zaki xde lesen, krg  xke masalah, cepat2 dia org tukar aiman plk bawak, memang cepat gile tukar,hahaha, aku tergelak je, smpi kt polis pon aku tergelak je.. lawak sgt, slmt polis tu xperasan..polis tu tgk lesen n roadtax then jln.. tp memang lucu la, kalo ko org ade sekali mesti ko org sakit perut gelak.

Then, kite org jln lagi melalui jalan kampong , pon xde lampu kiri kanan, lepas tu hujan plk, time ni bukan hujan biase je, lebat gile, siap petir , guruh, rebut, memang rase nk melayang la mase bwk motor tu. Xnampak jalan langsung, kite org tgk line putih je.. takut terbabas.  Lepas agak2 lebih kurang 30 minit bwk motor dlm keadaan yg bahaya tu kite org berhenti kt kedai sebelah Institut Pengajian Tinggi ape entah..lupe.kdi tu dh tutup, kite org duduk  je,  basah kuyup, mengigil, si zaki ni punye bijak p bukak kipas, cepat kering katenye.. aku suruh tutup la, rase cm dlm peti sejuk dh, tp yg down gilet u, boleh plk dpt kedai tu ade kubur org india, si aiman la yg bukak mulut dulu, masing2 dh xsenang duduk, tunggu dekat 10 minit, hujan xberhenti2, ape lagi, redah la.

Kt jalan tu mcm2 kite org Nampak, kereta terbabas la, pokok tombang la, awek melintas la, hehehe. Awek melintas tu gurau je. Lepas xberape lame tu tgk hujan memang makin lebat kite org tukar plan, tdo terus umah aku. Nk jln pe time hujan2 ni, gile ke. Smpi umah dalam pukul 3, call mak, xangkat, call ayah xangkat, call adik semua xangkat.. langsung aku ketuk tingkat umah aku, baru ayah aku bkk pintu, terkejut beruk la dia tgk aku, balik xckp, aku senyum je, cool..hehehe. then aku ckp la yg aku dtg dgn kwn,  dia suruh ajak kwn aku masuk. Masing2 muke segan je, cm budak baik la. Ckp pon slow je, penuh tatasusila. Poyo. Hahaha, lepas tu kite org mandi then tdo terus, sbb besok pagi2 nk gerak  g jln2. Tp haram, langsung  xjadi, sbb masing2 ade hal, aku kena keluar  dgn awek aku, nasrul xtau nk g mane, zaki ade appointment dgn game Pc dia, hehe, aiman kena balik takut mak dia cari..hehehehe.. lepas pukul 8 kite org terus gerak balik KL. Smpi KL rase nk demam, sbb letih campur hujan. Tp memang best..adventure. 

2 comments:

  1. nak tahu apa aku fikir? mmg bez giler!!!!! hahahaha... macam tue la adventurous..... hahahah...

    ReplyDelete